NAHL 101 / 102 |
وَإِذَا
بَدَّلْنَا
آيَةً
مَّكَانَ
آيَةٍ وَاللّهُ
أَعْلَمُ بِمَا
يُنَزِّلُ
قَالُواْ
إِنَّمَا
أَنتَ
مُفْتَرٍ
بَلْ أَكْثَرُهُمْ
لاَ
يَعْلَمُونَ {101} قُلْ
نَزَّلَهُ
رُوحُ
الْقُدُسِ
مِن رَّبِّكَ
بِالْحَقِّ
لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ
آمَنُواْ
وَهُدًى
وَبُشْرَى
لِلْمُسْلِمِينَ
{102} |
101.
Biz, bir ayeti diğer bir ayetin yerine getirip değiştirdiğimizde, -Allah neyi
indireceğini en iyi bilen olduğu halde- "sen ancak bir iftiracısın"
dediler. Hayır, onların çoğu bilmezler.
102. De
ki: "Onu Ruhu'l-Kudüs, Rabbinden hak olarak indirmiştir. İman edenlere tam
bir sebat vermek için ve müslümanlara hidayet ve müjde olsun diye. "
"Biz bir ayeti,
diğer bir ayetin yerine getirip değiştirdiğimizde -Allah neyi indireceğini en
iyi bilen olduğu halde- ... " buyruğunun, Biz önceki bir şeriati, sonradan
gönderdiğimiz yeni bir şeriat ile değiştirdiğimizde ... anlamında olduğu
söylenmiştir. Bu açıklamayı İbn Bahr yapmıştır. Mücahid der ki: Biz bir ayeti
kaldırıp, onun yerine başka bir ayeti koyacak olursak ... demektir. Cumhür da:
Biz, bir ayeti onlara öncekinden daha ağır gelen bir başka ayet ile nesh
ettiğimizde ... diye açıklamışlardır.
Nesh ve tebdil
(değiştirmek); bir şeyi kaldırmakla birlikte bir başkasını onun yerine koymak
demektir. Nesh'e dair açıklamalar, daha önce el-Bakara Süresi'nde (106. ayetin
tefsirinde) yeteri kadar geçmiş bulunmaktadır.
"Sen ancak bir
iftiracısın" yalan söyleyen ve kendiliğinden uyduran bir kimsesin
"dediler." Diyenler, Kureyş kafirleridir. Onlar bu sözlerini hükmün
değiştirilmesini görmeleri üzerine söylemişlerdi. Yüce Allah ise şöyle
buyurmaktadır: "Hayır, onların çoğu bilmezler." Hükümleri teşri
edenin de, birinin yerine diğerini koyup değiştirenin de Allah olduğunu
bilmezler. Yüce Allah'ın: "De ki: Onu Ruhu'I-Kudüs ... indirmiştir"
buyruğunda, Ruhu'lKudüs'ten kasıt Hz. Cebrail'dir. O, nesh edeni ve, nesh
edileni ile Kur'an'ın tamamını indirmiştir. Sahih bir isnadla Amir eş-Şa'bi'den
şöyle dediği rivayet edilmektedir: "üç yıl süreyle İsrafil, Muhammed (s.a.v.)'a
vahiy getirmekle görevlendirildi. O, birer, ikişer kelimeyi getirirdi. Daha
sonra Hz. Cebrail Ona, Kur'an-ı Kerim'i indirdi."
Yine Müslim'in
Sahih'inde belirtildiği ne göre, yeryüzüne o güne kadar hiç inmemiş bir melek,
Hamd (Fatiha) Suresi'ni Hz. Peygamber'e indirmişti. Nitekim bu husustaki
açıklamalar, bundan önce el-Fatiha Suresi'nde (nüzulü ve ahkamı ile ilgili
bölüm, 3. başlıkta) geçmiş bulunmaktadır.
"Rabbinden"
Rabbinin kelamından "hak olarak indirmiştir."
"İman
edenlere" içindeki delil ve belgelerle "tam bir sebat vermek için,
müslümanlara hidayet ve müjde olsun diye."
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN